Sabtu, 8 Januari 2011

8 hari berada di Kuala Lumpur...


8 hari berada di ibu kota ini amatlah lama dibandingkan dengan 50 hari berada ditempat kelahiranku. namun inilah dikatakan penghijrahan. berpindah untuk mendapatkan sesuatu yang lebih baik. Jika Dibiarkan aku berada lebih lama di kampung Halamanku, sudah pasti, akal ini tidak diasah dengan sebaiknya, iman ini tidak diisi dengan sempurnanya dan ilmu didada hanya sekelumit cuma. Lantaran itu, Penghijarahan aku pada kali ini bukanlah sama sangat pun... dah masuk tahun akhir. tak sampai setahun lagi nak habiskan saki baki dunia pengajian di IPT dan tak lain tak bukan di IPG KAMPUS ILMU KHAS yang telah memberikan seribu satu macam pengajaran dan pegalaman.

Berada dikampung baru2 ini telah meningkatkan selera makanku. hehehhe.. berat bertambah 3 kg. ermm.. bukan pada cuti baru2 ini sahaja berat ak bertambah. tapi hampir setiap kali cuti.... MESTI berat badan akan bertambah dan badan juga semakin lebar persis rotI canai yang makin ditebar makin lebar. kenapa eks???? Oh... Berada dikampung umpama berada di Syurga.. Hati Sentiasa Tenang dan Senang. Berada bersama keluarga terCinta merupakan satu nikmat yang tak terkira Nilainya. Selalunya bila balik rumah, mak aku la org yang paling gembira kerana "pembantu gerai" nya sudah pulang untuk menyarung apron memegang sudip (ting tang ting tung... alexander..) membantunya menggoreng pisang di kampung... hehehehhe... ak sebenarnya malas. tapi bila memikirkan pengorbanan ibu ak yang tak dapat diukur dengan apa jenis alat pengukur didunia ini, aku relakan hati untuk membantunya. Seronok??? MEMaNG SERONOK. 10 keping pisang yang digoreng, 2 keping adalah untuk aku.. hahahhaha.. jadi kalau banyak lagi yang digoreng, maka banyaklah yang aku makan seharian. ahhahahaha.. TAK PUAS ke makan pisang goreng Tiap2 hari??? TAK PUAS!!!!! sbb ianya adalah air tangan mak aku!!! hehehhehe
Selain pisang goreng, kedai mak aku juga jual keropok lekor goreng, cucur bawang (TRG panggilnyaJE"PUT BAWANG mnkl org klantan panggilnya JE"PUT MALAH"), UBI STELLER (ubi keledek goreng), dan yang paling SPESELLLL.... TAPAI UBI CELUP TEPUNG...... nikmat tak terkira bebbbbb.... hahahhahaha... mak aku ni buat juga mee goreng halus (bihun) dan mee goreng kasar (mee kuning).
itu bab makanan, minuman pulak??????

ader ABC, air karbonat, air panas , cendol pulut dan paling speselll... AIR BATU JAGUNG!!!


itu kerja waktu siang... malamnya pulak..........

pergi beli barang kat pasaraya (beli barang2 basah dan bahan2 nak buat tepung tuk menggoreng). pastu g kedai MOKTEH TEBAKANG tuk beli pisang. Kalau pisag tak masak....... baliknya kenalah peram pakai UBAT BECA (kabaid)..... itulah kerja aku di kg.... Pagi Pisang... Petang Pisang... dan Malam PIsang!!!!...

Siang2 hari aku mmg tak makan nasi... tp bila malam menjelma......... ayah panggil semua anak2nya tuk makan bersama2... time ni jangan haraplah nak DIET!!! lagi tambah adalah.... hahahhaa.. kalu makan sorang2 1 pinggang... bila makan ramai2 mau tak abis 3 pinggang... hahahha... lauk buka banyak pun... cukuplah sekadar kuah singgang dan budu serta ulam2an.... habis punyer la... hahahha..

Itulah kisah bila berada di KG....

Di KL pulak......

Balik sini takyah kmas barang... sbb bilik jd stor. hehehhe(untung kami).... kelas sem ni agak padat. perpindahan kelas dari blok D ke blok library buatkan kami cam janggal cket... kami Rupa2nya dah SENIOR!!!!! hahahhahahha... 5 minggu jer interaksi di IPG dan akan keluar pada bulan 2 nanti untuk PRAKTIKUM!!!!! kali ni aku dapat SKPK JALAN BATU. KL. dekat jer ngan maktab... Alhamdulillah bley saving sikit... Minggu Pertama ni... belajar 2 subjek jer. BIMBINGAN DANKAUNSELING serta PENYELIDIKAN TINDAKAN. kedua2 kelas ni mmg best... terutama kelas B&K. Classmate agak gampang sem ni. tiap2 hari AKU KETAWA TERBAHAK2..... Buat AJIS, NAIM, FAKHRUR, Marul dan AFIQ (nama2 dikumpulan aku) mmg jahat sekali... hahahhaha...

tapi sedih bila azlan masuk Wad. Suspek Kencing Tikus... stakat ni dah 2 kali ziarah dia. tp semua cam dah makin okey. Alhamdulillah.

huh.... (mengeluh perlahan...) kerja pun makin bertambah2....

anttara kerja yang sentiasa ada :

akademik = PENYELIDIKAN TINDAKAN, FAILING MQA, PRAKTIKUM, dll
bukan akademik = TUGAS2 JPP..... PILIHANRAYA KAMPUS...MESYUARAT AGUNG JPP...(tugas S/usaha JPP) mmg menuntut pengorbanan yang amat tinggi. aku suka kannya!!! heehhehe....

ermmmm... baru teringat tentanbg ELAUN>>>> tak dapat2 lagi... maklum lah baru bulan 1. agak2 dalam bulan 2 baru dapat kot. Panggilan dan pertanyaan demi pertanyaan sentiasa menyelubungi hidupku dan rakan2 seperjuangan sekalian.... huh... sabar yer kawan2... kita akan dapat. sabar. no komen... (tak berani nak cakap)... huhuhu...

dah la tu... itulah faktor kenapa aku merasakan 8 hari ni amat panjang... hahahhaa...

HARI2 TERAWAL DI TAHUN AKHIR....

sELAMAT bERJUANG sAHABAT2KU!!!!

"....gagal merancang,
merancang kegagalan..."

"...ijazah terbaik dari jalanan.."

1 ulasan:

  1. nikmatilah alam belajar sepuas-puasnya kerna ntn pasti merinduinya....
    gud luck utk last year..do the best....

    BalasPadam